مهندسی

آشنایی با رشته های مهندسی و مقالات کوتاه

مهندسی

آشنایی با رشته های مهندسی و مقالات کوتاه

کاهش گازهای گلخانه ای با استفاده از فناوری نانو .

نتایج یک مطالعه که در انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که فناوری‌نانو می‌تواند استفاده از منابع انرژی تجدیدناپذیر و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فناوری نانو، این مطالعه توسط سازمان "دفرا" (‪ (Defra‬که سازمانی در زمینه امور کشاورزی، غذا و محیط زیست انجام شده است.

در این مطالعه کاربردهای فناوری‌نانو در زمینه‌هایی از قبیل افزودنی‌های سوخت، پیل‌های خورشیدی (فوتوولتائیک)، اقتصاد هیدروژنی و ذخیره الکتریسیته مورد بررسی قرار گرفته است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که فناوری‌نانو می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از ‪ %۲‬در حال حاضر و بیش ‪ %۲۰‬تا سال ‪ ۲۰۵۰‬کاهش دهد.

همچنین افزودنی‌های نانو ذره‌ای نشان داده‌اند که می‌توانند راندمان سوخت موتورهای دیزلی را تا تقریبا ‪ %۵‬افزایش دهند، در نتیجه انتشار ‪ CO2‬در انگلستان ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬میلیون تن در سال کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند فورا در نیروگاه‌های دیزلی انگلستان اجرا شود.

هر چند ابتدا باید نگرانی‌ها مرتبط با سلامتی ناشی از تماس با نانوذرات آزاد در گازهای خروجی دیزلی، رفع شود.

برای این منظور توصیه‌هایی شده است که عبارتند از آزمایش‌های سمیت شناسی جامع و آزمایش‌های عملکرد مستقل کمک‌کننده برای نشان داده سود محیطی آن.

از سوی دیگر قیمت بالای پیل‌های خورشیدی مانع استفاده از آنها برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر می‌شود.

اما فناوری‌نانو می‌تواند باعث کاهش قابل توجه هزینه تولید پیل‌های خورشیدی شود.

اگر یک شبکه تولید برق از انرژی خورشیدی، بتواند ‪ %۱‬کل نیازهای برق را تولید کند، انتشار گاز گلخانه‌ای ‪ CO2‬مثلا در انگلستان سالانه تقریبا ‪۱/۵‬ تن کاهش می‌یابد.

وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت هیدروژنی می‌توانند انتشار همه آلاینده‌های مضر را از وسایل نقلیه حذف کنند.

یکی از مشکلات اصلی اقتصاد مبتنی بر هیدروژن، ذخیره هیدروژن است که فناوری‌نانو می‌تواند کمک زیادی برای رفع این مشکل بکند، نانوساختارهایی از قبیل نانولوله‌های کربنی، فولرین‌ها و غیره، توان بالقوه‌ای در ذخیره‌سازی هیدروژن دارند.

همچنین فناوری‌نانو در پیل سوختی که در آن انرژی ناشی از سوخت هیدروژن به برق تبدیل می‌شود کاربرد دارد، مثلا نانوکاتالیست‌ها می‌توانند عملکرد آنها را بهبود دهند.

اگر هیدروژن به عنوان منبع انرژی استفاده شود، انتشار گاز گلخانه‌ای ‪ CO2‬که در انگلستان سالانه ‪ ۱۳۲‬میلیون تن است، به طور کامل حذف می‌شود.

ارسال : بیتا شاه کرمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد